بازار نیوز - با رعایت و انجام این ۷ نکته عمر
لاستیک ماشین خود را افزایش دهید.
۱- بایستی باد تایر ها را هنگامی که سرد هستند تنظیم کنید .
به این نکته توجه کنید که تغییر دما باعث می شود فشار باد
لاستیک عوض شود، هر ۵ درجه تغییر در درمای هوا، 1psii در فشار باد لاستیک تغییر ایجاد می کند، یعنی کاهش دما به مقدار ۱۵ درجه سانتی گراد ۱۰درصد کم بادی را در پی خواهد داشت.
خود
لاستیک ها نیز به مرور زمان دچار کم بادی می شوند. به طور مثال هر ماه حدودا،
لاستیک ماشین 2psi از فشار باد خود را از دست می دهد که در هوای گرم این کاهش فشار با سرعت بیشتری انجام می شود.
در خصوص تنظیم باد لاستیک ها باید در نظر بگیریم که هیچ کس تنها با نگاه کردن به لاستیک(به خصوص تایر رادیال) نمی تواند به طور قطعی بگوید تایر کم باد است یا خیر چون از لحاظ ظاهری حتی ۵۰ درصد کم باد بودن هم قابل تشخیص نیست.
برای اطمینان داشتن از تنظیم بودن فشار باد باید یک درجه باد مرغوب خریداری کنید. معمولا درجه های باد که آپاراتی ها به کار می برند دقیق نیستند چون همیشه در معرض ضربه هستند و به شیوه ی صحیح نگهداری نمی شوند. ضمن آنکه فشار باد باید در حالت "سرد" اندازه گرفته شود به این معنی که ماشین شما باید حداقل سه ساعت متوقف بوده و یا کمتر از ۲ کیلومتر مسیر پیموده باشد.
می شود گفت که معمولا در حالت نرمال رانندگی دمای
لاستیک تا ۳۵ درجه سانتی گراد زیاد می شود. پس اگر شما تا آپاراتی برانید، درعمل آنجا فشار باد به صورت دقیق اندازه گیری نخواهد شد، در نتیجه بهتر است با درجه باد خانگی خود آن را ارزیابی کنید.
۲- لاستیک ها را از لحاظ فرسایش غیرمتقارن بازبینی کنید .
هرگونه ساییدگی غیرطبیعی می تواند نشانی از بروز مشکل در سیستم فرمان و تعلیق باشد.
۳- اگر خورده شیشه، شن و سایر اجسام خارجی لابه لای آج گیر کرده باشند، حتما سعی کنید آن را خارج کنید
این اجسام می توانند به مرور زمان در لاستیک فرو بروند و باعث بروز نشتی باد از تایر شوند.
۴- تنظیم بودن چرخ ها
تنظیم بودن چرخ ها به معنی آن است که همه چرخ های ماشین نسبت به محور اصلی آن کاملا عمود و در یک راستا باشند، در غیر این صورت تایر نمی تواند به خوبی به حرکت درآید و مقداری از انرژی صرف کشیده شدن آن می شود که ضمن افزایش سوخت، از عمر لاستیک می کاهد.
برای حصول اطمینان از تنظیم بودن چرخ ها خودرو را در محل مسطحی مانند یک پارکینگ خلوت به حرکت در آورید، به آرامی فرمان را رها کنید، نباید فرمان به هیچ سمتی بکشد. تنظیم فرمان و چرخ ها باید حداقل هر ۲۵ هزار کیلومتر یا سالی یکبار انجام شود.
۵- بالانس تایرها
به طور طبیعی لاستیک و متعلقات چرخ روی هم تقریبا دارای ۲۰۰ کیلوگرم وزنمی باشند. اگر این وزن به طور همگن روی چرخ توزیع نشده باشد به اصطلاح گفته می شود چرخ بالانس نیست. تغییری ناچیز به اندازه ۱۴ گرم در این ۲۰ کیلو سبب می شود ماشین هنگام حرکت به لرزه در اید.
اگر در فرمان خودروی خود لرزشی احساس می کنید ممکن است چرخ های جلو بالانس نباشند و اگر در صندلی لرزش می بینید چرخ های عقب از بالانس خارج شده اند.باید با مراجعه به آپاراتی هر ۲۰ هزار کیلومتر از بالانس بودن چرخ ها اطمینان پیدا کنید.
فراموش نکنید در یک بزرگراه که با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید، هر تایر حداقل ۱۴ بار در ثانیه در حال گردش است. بالانس نبودن سبب خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق ماشین شما نیز خواهد شد.
۶- جابه جا کردن چرخ ها
بهتر است هر ۸ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر، جای
لاستیک ها را با یکدیگر عوض کنید، به این دلیل که تایر های جلو سریع تر ساییده می شوند چون وظیفه چرخش ماشین در پیچ ها را نیز انجام می دهند، به خصوص اگر ماشین شما اکسل جلوست، سایش سریع تر رخ می دهد. نحوه عوض کردن تایرها با یکدیگر در دفترچه راهنمای ماشین گفته می شود.
۷- نگهداری
لاستیک تایر را باید در محیط تمیز به صورت عمودی انبار کنید، جایی که از تابش مستقیم آفتاب یا نورهای مصنوعی شدید، حرارت، موتورهای الکتریکی (به دلیل ایجاد اوزون) و هیدروکربن ها (برش های نفتی) دور باشد. اگر
لاستیک را روی رینگ نگه می دارید، باد آن را روی 15psi تنظیم کنید تا از ترک برداشتن جلوگیری شود.
چه زمانی به
لاستیک نو نیاز داریم؟
هنگامی که آج رویه به ۶/۱۱ میلیمتر کاهش یابد باید تایر را تعویض کرد.